Livsstil

Du er hva du spiser

 

Det er avgjørende å velge riktig kosmetikk for å fukte huden tilstrekkelig. Men en av kroppens foretrukne kilder til fukt kommer fra det du spiser (80% mot 20% for hudpleie).

Kosthold er avgjørende for kroppens hydreringsfunksjon. Så lenge du spiser en balansert kost og prioriterer matvarer rike på antioksidanter, kan du opprettholde en ungdommelig smidig og strålende hud.

For å spise riktig, burde du først kjenne til de viktigste næringsstoffene. La oss starte med grønnsaker. De grønnsakene som har høyest vanninnhold er agurker (97%), salat (93%), tomater (95%), og squash (90%). Hvis de spises rå, er de dobbelt så næringsrike som når de er kokte (under koking mister de halvparten av deres vannmasse, men også vitaminer).

Når det kommer til frukt, inneholder melon og vannmelon 90 til 91% vann, sitrusfrukter 88 til 90%, jordbær ca. 90% og druer over 80%.

Bringebær, pekannøtter, artisjokker og svisker er kjent for at være sterke antioksidanter. De bidrar til å begrense kroppens produksjon av frie radikaler.

Urter er også fordelaktige ettersom de er rike på antioksidanter og aktive ingredienser.

Den optimale matlagningsmetoden for å bevare vitaminene i mat

Noen ganger kan alle de forskjellige matlagningsmetodene virke overveldende. Men den metoden som bevarer flest næringsstoffer og vitaminer, er å dampe maten. Dette er fordi maten ikke er i direkte kontakt med vann.

Så lenge du spiser en balansert kost og prioriterer matvarer rike på antioksidanter, kan du opprettholde en ungdommelig smidig og strålende hud.

LES OGSÅ

  • Facebook
  • Instagram

Pierre Fabre Dermo-Cosmétique Nordic - Lilleakerveien 8, 0283 Oslo - Tlf. +47 23896961 - Telefaks +47 23896971

Avène fåes kun på apotek